Pengikut Gue

12:03 PM

Hari Terakhir Ko-K Seni Khat

Setelah empat semester di UUM, akhirnya habis juga ko-k aku. Seronok campur tak ronok. Seronok sebab hari sabtu aku tak perlu lagi pakai baju batik macam orang Majlis Perbandaran Alor Gajah pergi kerja hari isnin. Seronok sebab hari sabtu aku boleh tidur tiga suku hari. Seronok sebab hari sabtu aku boleh layan D80!HAHA

Tapi, rugi tetap aku rasa. Tak puas belajar seni khat ni. Banyak lagi yang aku nak tahu. Selama empat sem, Ustaz Mohamad sempat mengajar kami khat khufi, riqaah, thuluth, diwani, diwani jali, farisi dan khat nasakh. 

Sekarang budak budak tak ramai yang boleh menulis jawi, apatah lagi khat. Budak budak darjah enam sekarang nak masuk tingkatan satu perlu lepas ujian shuffle dulu. Haram. 

Aku bangga bila ada orang bukan Melayu yang berusaha untuk belajar menulis jawi. Malah, lebih meletup lagi, bila mereka ini mampu mencipta kaedah mudah menulis jawi. Harap harap, selepas ini pemerkasaan tulisan jawi dan seni khat akan di perhebatkan di sekolah sekolah rendah, menengah dan seterusnya. Ya, memang sudah ada usaha ke arah itu, tapi perlu di mantapkan lagi, perlu di kacipkan lagi.

Dalam keghairahan mengejar kecanggihan teknologi, jangan sesekali di lupakan bahasa, tulisan, jatidiri bangsa sendiri!

1 Helai Daun Kari:

Unknown said...

duduk dari kiri is my bro (hakam)