Pengikut Gue

4:39 AM

Laptop+Semut=Ada Parti Mungkin




Ini cerita tadi. Sebentar tadi, sebelum hujan lebat mencurah membasah bumi Sintok.
Laptop fulanah ini, ada parti mungkin(sama seperti tajuknya;senang),semut merah halus kecil,berduyun duyun keluar dari speaker,keypad dan dari segenap lubang lubang kecil laptopnya.
Mungkin, jika di biarkan bakal bersarang berketurunan semut ini, semut Terengganu(tanya dulu jika terasa).
Terus saja pada kesimpulannya, sayangi apa saja milik anda.
Jangan biar ia musnah atau rosak dari dalam, tanpa kita sedar, hingga satu saat, ia sudah tidak lagi berguna.
Apa saja. Baik jaga.

Mak aku cakap, jangan minum atau makan makanan yang bersemut...nanti jadi nyanyuk biol pelupa.
p/s:Gambar semut hitam yang nampak sangat tak seperti aku yang mengambilnya, selamat di curi oleh aku atas ihsan bantuan Google. Hidup lebih mudah. HA HA

8:39 PM

Chelsea...!Tunggu Aku Datang!



Akhirnya. Hasrat tercapai jua untuk ketemu Ballack, Lampard, Terry dan Nordin Kardi(haha). Memang dah tak sabar nak tunggu 29 Julai ni. Tak sangka abang aku bermurah hati nak belanja tiket nonton Chelsea v Malaysia. Pasti, aku support Chelsea, bukan Malaysia. Bukan tak punya semangat nasionalisme mau pun patriotisme, tapi untuk hal ini, aku tak mau menjadi hipokrit..Ha Ha.

Cuma, agak terkilan sebab si hitam tak dapat sertai tour kali ni. Aku harap Drogba kekal di Stamford Bridge. Sesiapa bukan supporter Chelsea di larang mengomen entri ni.Ha Ha.


Sekadar berkongsi. Salam

9:00 AM

Putu Buloh & Jagong Bakar

''Bang, bagi putu buloh 2 ringgit''. Masa ni aku sorang - sorang kat Pasar Malam Changloon(PMC). Terpisah dengan rumet,O'oi. Nampak macam sikit beli 2 ringgit,"tak cukup ni",bisik hati. Nafsu dah kuasai minda, tapi terkawal lagi oleh iman nan satu. Haha.

Kemudian aku pergi mencari jagong manis bakar habis murah;seringgit sebatang. Seperti selalu, nafsu mula tunjuk belang,duit tak cukup ni. Sedap. Dah makan minggu lepas. Lepas beli, sambil jalan sorang - sorang, lihat keliling, sedih. Pak Cik sorang ni, fizikalnya cuma dari kepala ke pinggang. Meminta simpati manusia ramai lalu lalang. Kalau aku macam Frank Lampard atau abang Brad Pitt, punya wang juta juta not warna warni, mahu aku beri kat Pak Cik Comel tadi. Tapi, fikir diri sendiri yang masih minta harap simpati ayah dan ummi, aku cuma mampu sedekahkan senyuman.

Senyuman kan sedekah?Sekadar berkongsi.

6:57 AM

Proton Survival Challenge-War Game(Part One)

Busuk. Gelap. Pacat. Hujan. Inilah gambaran sepanjang PSC War Game yang berlangsung di Hutan Sintok pada 17 Julai yang lepas. PSC pada kali ini adalah yang ketiga di anjurkan oleh Dewan Penginapan Pelajar Proton (DPP Proton) Universiti Utara Malaysia, tempat tinggal aku di UUM. Pada kali ini aku terlibat sebagai Fasilitator yang di tugaskan membimbing para peserta yang terdiri daripada pelajar semester 1. Program bermula sekitar jam 330 petang.


Kemudian kami bergerak menuju ke Padang Kawad UUM. Di sana,setiap kumpulan di beri sejumlah wang PSC untuk membeli bom dan makanan. Nak tahu apa bahan yang digunakan untuk menghasilkan bom ni?Soya masam(pekat sungguh!),telur dan tembikai merah.Kemudian di peram selama beberapa hari. Bayangkanlah! Bau memang tengik(macam Hajar,bwahaha...). Hampir jam 520 petang barulah aku & peserta bergerak masuk ke dalam hutan. Suasana ketika ini agak terkawal lagi, cuma terdapat beberapa peserta sisters yang dah mula menunjukkan muka cuak(kecuakkan),gabra. Tugas aku sebagai fasi selain daripada menjaga peserta - peserta ini, aku juga perlu memprovoke mereka. Best betul bila lihat muka masing - masing masa ni. Semasa dalam perjalanan menuju ke camp site, 2 orang peserta dari kumpulan aku terkena bom setelah di ambush oleh gerila. Suasana memang agak kecoh. Mereka di serang secara tiba- tiba, cuma kami Fasi di beritahu lebih awal mengenai serangan tersebut.Sempatlah aku mengelak. Haha. Keadaan kembali terkawal selepas itu. Kami meneruskan perjalanan ke camp site, yang agak ke dalam juga. Setibanya di kem, para peserta mula di beri taklimat, tentang segala hal, dari pantang larang di dalam hutan, serangan - serangan gerila seterusnya, strategi dan lain - lain. Kemudian kami menunaikan solat Asar. Nasib baik ada anak sungai berdekatan kem kami. Hanya beralaskan daun daun hutan, solat tetap solat. Pada masa ini, puak gerila(jahat gile dorang ni) memberikan para peserta masa untuk merancang strategi, berehat - rehat.



Selepas solat Maghrib, peserta mula mencari tempat-tempat yang sesuai untuk menyorok. Memang kami sebagai Fasi menyuruh mereka untuk menyorok pada serangan yang pertama ni. Pada masa inilah, hujan mula turun.Sejuk!Pacat pula semakin aktif. Pantang bau darah, mesti ada pacat. Masa ni masing - masing sudah tidak kisahkan pacat lagi. Semua dalam keadaan berjaga - jaga. Keadaan sangat gelap! Lantai hutan sudah mula becak, menimbulkan ketidakselesaan yang maha hebat. Aku dan rakan - rakan fasi yang lain(mula-mula ada 4 orang,tapi tinggal 3 kemudiannya,seorang lagi sakit) mula melarikan diri. Bukan takut, cuma tak mahu terkena bom maha busuk peringkat ke sebelas chao phra ya tu. Hampir setengah jam menuggu, barulah nampak dari jauh kelibat puak gerila ala zionis ni. Lalu aku dalam nada perlahan menjerit "fasi..fasi..fasi ", supaya puak - puak ini tidak menyerang kami. Selamat. Aku tanpa rasa belas kasihan, mendedahkan tempat persembunyian adik - adik kumpulan aku(jahat kan?). Memang dahsyat. Bergegar Hutan Sintok dengan pekikan, jeritan puak gerila yang kehausan darah ni. Habis berterbangan bom-bom soya busuk+telur+tembikai mencari mangsa yang kekudusan. Muka - muka suci, baju dan tudung yang indah bersih bercampur gaul dengan bom - bom rakus ini. Mereka semua di tawan oleh gerila tidak sampai 5 minit. Geli hati melihat puak-puak gerila bertopeng(kebanyakkannya aku kenal) menjerit-jerit, menyergah terpekik terlolong terhadap para peserta.

Serangan pertama berjalan lancar, aku dan rakan fasi lain membantu peserta menyusun semula strategi. Kebanyakkan dari mereka sudah di bom, malah ada juga yang terminum bom yang meletup tersebut(arkkkkk!!!!). Memang dalam serangan yang pertama, gerila akan menyerang peserta habis - habisan, tanpa para peserta sempat melakukan serangan balas. Peserta mula menyuarakan ketidakpuashatian terhadap gerila. Pada asalnya kami sudah maklumkan kepada peserta jika cease-fire di laungkan, cepat - cepat keluar dari tempat persembunyian. Puak gerila akan berhenti menyerang. Tetapi lain pula yang berlaku, apabila peserta menyerah diri selepas cease-fire, gerila masih lagi menyerang peserta - peserta ini. Aku memang sudah faham dengan perangai gerila ini. Kebanyakkan dari mereka yang menjadi gerila adalah semata untuk membalas dendam(mungkin masa PSC dulu mereka teruk diserang). Apa yang dapat aku katakan pada sisters brothers kumpulan aku ialah banyakkan bersabar. Malam masih muda.

11:39 PM

Lagu Untuk Dia


You know I can't smile without you
I can't smile without you
I can't laugh and I can't sing
I'm finding it hard to do anything
You see I feel sad when you're sad
I feel glad when you're glad
If you only knew what I'm going through
I just can't smile without you


You came along just like a song
And brightened my day
Who would have believed that you were part of a dream
Now it all seems light years away
And now you know I can't smile without you
I can't smile without you
I can't laugh and I can't sing
I'm finding it hard to do anything
You see I feel sad when you're sad
I feel glad when you're glad
If you only knew what I'm going through
I just can't smile


Now some people say happiness takes so very long to find
Well, I'm finding it hard leaving your love behind me
And you see I can't smile without you
I can't smile without you
I can't laugh and I can't sing
I'm finding it hard to do anything
You see I feel glad when you're glad
I feel sad when you're sad
If you only knew what I'm going through
I just can't smile without you

11:11 PM

Runsing


Semalam
hari ini...dan mungkin esok hari...
rasa runsing resah ini akan tinggal melekat dalam benak kotak pikir aku.

Banyak kerja..banyak tugasan...lambakan amanah
yang perlu di selesaikan...serta dosa pahala yang bergantungan.

Moga Allah benarkan
moga tubuh badan ini kemampuan
moga segala perancangan berkesudahan
Amin Ya Rabbal'alamin.

8:40 AM

Pizza Kecik Hati


Kawan kawan
mereka pergi makan pizza
tapi mereka dengan mereka sahaja
aku yang jauh dengan diriku saja..

Malam yang sejuk,dingin
angin masuk ke tulang
semakin sejuk
teringat pada kawan kawan yang sedang menikmati pizza
aku masih keseorangan

Moga persahabatan ini tak pernah henti
pizza boleh beli lagi..
tapi kawan sejati sukar di cari hingga mati.

8:13 AM

Hukum Tarikan

Baru balik dari kelas makroekonomi. Best gile lecturer! Kuliah belum bermula lagi, tapi aku sudah rasakan keseronokannya! Minggu ini adalah minggu gugur tambah atau add drop, so masih tiada kuliah untuk minggu ini. 

Tadi lecturer aku sekadar memberikan sedikit motivasi sebagai pembakar semangat untuk semester baru ini. Dia berkongsi pengalaman belajarnya, sangat menarik. Hukum Tarikan. Apa yang aku faham, kalau kita berfikiran positif terhadap sesuatu perkara, maka positiflah perkara atau hal tersebut. Begitulah sebaliknya. 
Orang yang berjaya selalu berfikiran positif, optimis. Jadi demikian, hanyasanya dengan berfikiran positif, kita mampu memotivasikan diri, walaupun situasi ketika itu hura hura(perlu submit assignment esok, tapi belum buat apa-apa pun!), at least situasi tidak lebih memburuk.Sekadar berkongsi cerita.Salam

6:34 PM

Bonus..Bonus


Pada 4 Julai 2008 (Jumaat) kita akan memasuki bulan Rejab. Bulan Rejab adalah bulan Allah SWT. Let's overview ada apa di sebalik bulan Rejab itu.
Diriwayatkan bahwa Rasulullah saw telah bersabda, "Ketahuilah bahwa bulan Rejab itu adalah bulan Allah SWT, maka:"

1. Barang siapa yang berpuasa 1 hari dalam bulan ini dengan ikhlas, maka pasti ia mendapat keredhaan yang besar dari Allah SWT

2. Dan barang siapa berpuasa pada tanggal 27 Rejab 1429h/Isra Mi'raj (Rabu, 30 Julai 2008) akan mendapat pahala seperti 5 tahun berpuasa

3. Barang siapa yang berpuasa 2 hari di bulan Rejab akan mendapat kemuliaan di sisi Allah SWT


So,tunggu apa lagi.Inilah masanya kita nak kumpul pahala.Rebutlah peluang yang ada ini.Apa yang penting,niat mestilah IKHLAS.Marilah kita sama-sama berdoa agar dapat kita berada di bulan Rejab pada tahun ini.Amin.

3:32 AM

Tamat Sudah

Sejak hampir seminggu lalu setelah hampir lapan hari aku mengorbankan masa tidurku,hari ini segalanya kembali di atas normal. Minggu Suaikenal 08/09 Semester Pertama di UUM telah pun berakhir.Tugas yang di berikan kepadaku rasanya telah berjaya di laksanakan. Freshie di bawah jagaan aku sangat-sangat sporting. Tak menang mulut nak menjawab soalan-soalan yang mereka ajukan. Nampak benar-benar semangat! Dan yang pasti aku pun sangat merasakan kepuasannya(walau penat yang maha hebat!). Program bermula dengan Kursus Induksi Fasilitator yang berlangsung selama 2 hari di DPP Bank Rakyat(dulu di kenali sebagai Kolej Kediaman Kachi 1). Kursus ini bertujuan untuk memberi penerangan kepada para fasilitator sebelum bermulanya Minggu Suaikenal nanti. Aku sendiri tak mampu untuk bercerita tentang perjalanan program secara keseluruhan. Apa yang pasti, matlamat program secara kasarnya tercapai walaupun Admin dan Fasi tak berapa sebulu.
Aku di tugaskan untuk menjadi fasi bagi kumpulan 17. Seramai 7 pelajar berbangsa Cina dan 4 pelajar Melayu berada di dalam kumpulan aku. Memang pada mulanya rasa seperti satu beban yang berat(pelajar Cina lebih banyak!),tapi setelah berakhirnya LDK yang pertama, persepsi aku sama sekali berubah!Mereka semua sangat sporting!