Pengikut Gue

5:10 AM

Kelebihan Di Bulan Muharam

Dalam bulan Muharram hari yang paling bertuah ialah hari ke-10 atau lebih dikenali dengan nama Hari Asyura'. Pada hari tersebut kita disunatkan berpuasa.

Malah dalam mazhab Imam Hanafi puasa hari ke-10 dalam bulan Muharram ini adalah satu-satunya fardhu puasa yang pertama sebelum difardhukan puasa bulan Ramadhan.

Hadith daripada Aisyah: "Sesiapa ingin berpuasa (sunat 10 Muharram) maka bolehlah dia berpuasa. Dan sesiapa yang tak ingin berpuasa maka boleh dia tinggalkan". Hadith riwayat Bukhari dan Muslim.

Malah dalam sebuah hadith riwayat Muslim Nabi berpuasa pada 10 Muharram kerana pada hari tersebut diselamatkan Nabi Musa a.s daripada lemas dan juga daripada buruan Firaun.

KELEBIHAN

Baginda bersabda: "Berpuasa sunat pada 10 Muharram akan menghapuskan dosa setahun sebelumnya". Riwayat Muslim.

BEZAKAN PUASA DENGAN ORANG YAHUDI

Oleh kerana orang Yahudi juga berpuasa pada 10 Muharram maka disunatkan umat Islam berpuasa sejak 9 Muharram lagi bagi membezakan dengan puasa orang Yahudi. Hadith ini dikhabarkan oleh Ibnu Abbas dalam sebuah hadith riwayat Muslim dan Abu Daud.

Atau kalau tidak dapat dikerjakan pada 9 Muharram maka boleh juga digandingkan 10 Muharram dengan 11 Muharram.

SEJARAH 10 MUHARRAM

Imam al-Ghazali menyebut dalam kitabnya Mukasyafatul Qulub bahawa pada tarikh tersebut:

  1. Terbunuhnya Sayyidina Hussain (cucu Nabi) di Karbala'.
  2. Diterima taubat Nabi Adam a.s.
  3. Dicipta Adam a.s.
  4. Dimasukkan Adam a.s ke dalam syurga.
  5. Dicipta arasy, Kursi, langit, matahari, bulan, bintang-bintang.
  6. Dilahirkan Nabi Ibrahim a.s.
  7. Selamat Nabi Ibrahin daripada api Namrud.
  8. Selamat Musa dan pengikutnya.
  9. Lemas Firaun.
  10. Dilahirkan Nabi Isa a.s.
  11. Diangkat Nabi Isa kelangit.
  12. Diangkat Nabi Idris ke langit.
  13. Mendaratnya kapal Nabi Nuh dengan selamat di atas bukit Judy.
  14. Nabi Sulaiman diberi kerajaan yang besar.
  15. Dikeluarkan Nabi Yunus dari perut ikan Nun.
  16. Nabi Ya'kub dapat melihat kembali selepas daripada menjadi buta.
  17. Dikeluarkan Nabi Yusuf daripada telaga buta.
  18. Disembuhkan Nabi Ayyub daripada penyakitnya.
  19. Hujan yang pertama turun dari langit kebumi.

14 perkara yang sunat dilakukan pada hari Asyura :

1. Melapangkan masa / belanja anak isteri 
fadhilat - Allah akan melapangkan hidupnya pada tahun ini.

2. Memuliakan fakir miskin 
fadhilat - Allah akan melapangkannya dalam kubur nanti

3. Menahan marah 
fadhilat - Di akhirat nanti Allah akan memasukkannya ke dalam golongan yang ridha

4. Menunjukkan orang sesat 
fadhilat - Allah akan memenuhkan cahaya iman dalam hatinya

5. Menyapu / mengusap kepala anak yatim fadhilat - Allah akan mengurniakan sepohon pokok di syurga bagi tiap-tiap rambut yang di sapunya.

6. Bersedekah 
fadhilat - Allah akan menjauhkannya daripada neraka sekadar jauh seekor gagak terbang tak berhenti-henti dari kecil sehingga ia mati. Diberi pahala seperti bersedekah kepada semua fakir miskin di dunia ini.

7. Memelihara kehormatan diri 
fadhilat - Allah akan mengurniakan hidupnya sentiasa diterangi cahaya keimanan.

8. Mandi Sunat 
fadhilat - Tidak sakit (sakit berat)pada tahun itu lafaz niat : sahaja aku mandi sunat hari Asyura kerana Allah Taala.

9. Bercelak 
fadhilat - tidak akan sakit mata pada tahun itu

10. Membaca Qulhuwallah hingga akhir seribu kali
fadhilat - Allah akan memandanginya dengan pandangan rahmah diakhirat nanti

11. Sembahyang sunat empat rakaat 
fadhilat - Allah akan mengampunkan dosanya walau telah berlarutan selama 50 tahun melakukannya. lafaz niat : sahaja aku sembahyang sunat hari Asyura empat rakaat kerana Allah Taala. Pada rakaat pertama dan kedua selepas fatihah di baca Qulhuwallah sebelas kali.

12. Membaca "has biallahhu wa nik mal wa kila nikmal maula wa nikmannasiru" 
fadhilat - Tidak mati pada tahun ini

13. Menjamu orang berbuka puasa 
fadhilat - Diberi pahala seperti memberi sekalian orang Islam berbuka puasa.

14. Puasa Niat - Sahaja aku berpuasa esok hari sunat hari Asyura kerana Allah Taala. 
fadhilat - Diberi pahala seribu kali Haji, seribu kali umrah dan seribu kali syahid dan diharamkannya daripada neraka.

p/s: Selamat di copy paste oleh aku dari email gptd.

4:08 AM

Bila Obsesi Kuasai Diri


Aku dah berkira kira ni. Dan bila sudah berkira kira, hati aku berdebar debar, selagi tak dapat, berdebar lagi. Memang sudah lama sangat aku idamkan dia ni. Dulu aku sudah punya buah hati ni. Tapi, mana kacip kalau tak dapat bermain dengan lensa. Tak hensem. Tak kacip. Tak boleh berlagak bak kata Faz. Tapi ni bukan soal berlagak, ini tentang minat, tentang obses, tentang cinta. Kan aku dah berpuitis. 

Harap cita cita tercapai.

Harap perniagaan nasi lemak aku mendapat sambutan. Walau ekonomi dunia meleset tahun depan. Celaka kau kapitalis.

6:12 AM

Aku Dan Kedai Handphone Abang Abang Aku

Setiap kali cuti semester biasanya aku kerja dengan abang abang aku. Kalau tidak di Melaka Sentral, di Batu Caves. Cuti kali ni aku kerja di Batu Caves. Seperti selalunya, macam macam hal yang aku hadapi tiap kali bekerja. Macam macam fiil manusia. Macam macam ragam. Macam macam kerenah. Macam macamlah. Macamlah kau tak tahu. Chombi pun tahu.

Pagi tadi .Panas hati aku. 

Apekejadahnye nak pendekkan tali jam pun nak hantar kat aku??!! Aku kerja di kedai handphone kawan, bukan kedai jam. Lebih baik kau bagi aku repair mesin jahit ke, mesin rumput ke, mesin pengimbas CAT sekalipun. Baru meletup. Huh. 

Pagi pagi morning dah buat aku sentap. 

6:46 AM

Mungkinkah Terjadi

Aku ketemu dia semula. Terima kasih Tuhan.
Jika dia di takdirkan untuk ku, maka dekatkanlah hatinya denganku.
Namun sekiranya tidak, maka dekatkanlah hatinya dengan ketentuan-Mu.
Amin

11:24 PM

Siapa Yang Terkorban??

Satu hari sebelum raya Qurban. Semangat berkobar kobar di dada. Nak tolong tumbangkan lembu kat kampung aku. Nak tolong melapah sekali. Tapi kalau pakcik pakcik veteran tak percaya kemeletupan aku dalam melapah lapah daging ni, hantar daging korban rumah ke rumah pun dah kira ranggi. Boleh jugak aku usha anak anak dara kampung yang tak pernah aku jumpa petang petang main bola jaring kat KEMAS.
Malam raya pertama, lepak lepak kat rumah. Nenek aku yang konon konon nak beraya kat Kuantan tak jadi, sakit, masuk Hospital Melaka. Kesian nenek aku.
Aku dah lama sangat tak terlibat dalam ibadah korban ni. Dulu, kecik kecik, selalu jugak tolong (baca:tengok). Memang tak sabar sangat lah. So, aku masuk tidur awal. Nak kumpul stamina, energi. Lembu lembu korban ni bukan macam lembu susu, rilek saja bila di perah putingnya.

*********
Hujan turun tak berhenti henti. Memang sedap tidur berbalutkan toto Narita. Sejuk malam tak terasa. HAHA


"sesungguhnya manusia hanya merancang dan Allah yang menentukan"

Hujan turun tak berhenti henti. Memang sedap tidur berbalutkan toto Narita. Sampai ke tengah hari aku tak sedar!! HAHA. Sembahyang raya ke mana, lembu ke mana, aku masih tenang kat atas katil.